tisdag 26 april 2011

mina första brallor




Jag sydde mitt första par bebisbrallor för några veckor sedan. Det var inte svårt direkt! Tyget är stretchfrotte tror jag, med vitt muddtyg. Byxorna är tänka som pyjamasbyxor, storlek 68, mönster ur en gammal finsk handarbetstidning, med 1 cm sömsmån och 4 cm breda mudd. Tror att arbetsordningen var ungefär såhär (har minne som en guldfisk så måste skriva ner allt, har redan glömt hälften...):
  1. Klippa ut alla delar, 1 cm sömnsmån (lagom på alla delar förutom högst upp i linningen, där behövdes det inte) + 2 långa remsor 4 cm bred trikåt/muddtyg.  
  2. Nåla räta mot räta och sy ihop yttersömmarna (med overlock).
  3. Nåla på mudden på bensluten, prövade ungefär 70 % sträckning som var alldeles lagom. Att tänka på till nästa gång är att inte börja med mudden precis i kanten utan låta mudden sticka ut lite så man har något att dra i. (sydde alltså inte ihop mudden till en rundel först). Och jag nålade på mudden färdigvikt dubbelt räta mot räta och körde med overlocken.
  4. Sen sy ihop innersömmarna, räta mot räta.
  5. Sen är jag lite osäker, det var detta med att man ska ta ett byxben och stoppa in i det andra och sen sy... Att sy en gecko har en perfekt beskrivning på hur man gör. Det var min mamma som hjälpte mig med denna biten måste jag erkänna, för mig ser det ut som ren och skär magi att det blir ett par byxor utav det.
  6. Och sist, sy ihop den kvarvarande remsan muddtyg till en rundel efter att du måttat och kollat hur lång den ska vara. Skarvarna lät jag vara mitt bak.
Resultatet. Ett par helt ok byxor. För att vara första gången och med material jag rotat fram ur mammas tyggömmor från 80-talets början... Muddtyget är nog inte det bästa, det verkar tappa formen rätt så lätt, får se hur den beter sig i tvätten.





1 kommentar:

  1. hej tack flr titten på min blogg, vilka nappmojänger har du och vart har du köpt dem? Tänker du på plastringarna eller har du fått nys om vart man kan köpa in babysäkerhetsnålar eller typ hängsle klämmor?

    Mvh Hannah

    SvaraRadera