tisdag 17 maj 2011

återbrukat blöjfodral

Ett blöjfodral till har flyttat ut. Tyget bråkade med mig som bara den, men en erfarenhet rikare är jag i alla fall. Det är ett återbrukat tyg från ett oanvänt klädesplagg, så härligt att ta tillvara på saker som annars skulle bli liggandes eller slängas.


Tänker mer och mer på vilket slöseri på material och vad dåligt för miljön det är med dagens "slit- och släng-mentalitet". Jag erkänner att jag slänger jeans när de slits för mycket och jag slänger barnkläder med fläckar och har inte reflekterat mer över det. Men nu börjar jag syna alla kläder som börjar närma sig sitt utgångsdatum och tänker "hmm, trikåtrasor, hmm, muddtyg, hmm, en väska"... Har sytt två helt återbrukade plagg till stora tjejen som jag ska visa upp vid tillfälle.

Min mamma berättade att när de var barn och bodde hemma så togs allt tillvara. För det första lagade man kläder och strumpor flera gånger innan de tillslut kasserades och när de väl kasserades så togs allt som var möligt till vara. Tyg strimlades till mattrasor, blixtlås och knappar sprättades loss och sparades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar