fredag 6 maj 2011

Unisex klänning


Sydde en tunika/klänning till stora barnet av mjuka tygers fina pirattyg. Med mönster till en klänning ur en finsk handarbetstidning i stl 92. Dock så räckte inte tyget till på längden riktigt, så den blev lite kortare än vad mönstret avsett, men det blev ändå en klänning tycker jag.

Samma arbetsgång som för tröjan. Men vad jag hade problem med fållen underst! Jag hade tvättat tyget innan så det hade rullat ihop sig lite och var svårsytt som tusan. Först sydde jag kanten med sicksack och sen vikte jag och försökte få det jämt, inte det lättaste för jag hade klippt ojämt... Sydde med tvillingnål men den rullade sig fortfarande och insidan krängdes ut. Tillslut strök jag snabbfållband på den rullade kanten och det funkade, än så länge. En tvätt har den hållt också.
Storleken är sån att h*n kan ha den som en lite oversizad t-shirtklänning nu och nästa år troligen som tunika. Ärmarna blev lite stora och den är lite för stor över axlarna också.

Rubriken blev det, den blev, för jag tycker att tyget är fint på både flickor och pojkar och klänningen/tunikan/för stora t-shirten skulle kunna funka på en pojke lika gärna enligt mig. Gå med i "Vi som gillar killar i klänning" här.

3 kommentarer:

  1. Jättefin :-) Önskar att jag kunde få lite tid för att sy sen för det är verkligen avkopplande och kul.

    Jag har ofta på tvn. Skäms lite för det men den kan underhålla några minuter ibland vilket ger mig lite andrum. Jag har en ganska svårroad bebis så är ett av problemen. Han sover lite och ska jämt ändra ställningar, helst stå och hoppa. Blir väldigt mycket fokus på att hålla honom nöjd medan Alexander hamnar lite i skymundan :( Njuter verkligen av de stunder jag får med bara Alexander. Som igår när han lagade låtsasmat och bjöd mig på te :-) Leka te som han säger, hihi.

    SvaraRadera
  2. har bloggat med din bild om några minuter, bara säg till om du vill att jag tar bort den!

    SvaraRadera
  3. Satt och googlade "sy tunika barn" för jag har tänkt sy några svala tunikor till lillkillen till sommaren och så hamnar jag hos dig :) Va kul! Jag har tänkt sy i det här tyget från Stoff o stil: http://www.stoffochstil.se/Katalog/Mode.aspx?group_id=4804 och göra som en sprunt i halsen eftersom att det inte är stretch men jag tror det är väldigt svalt. Tror du ditt mönster skulle passa? Kanske man skulle kunna få en kopia på det när vi ses? Pretty please :) Eller om du har tips på vart jag kan hitta liknande.

    SvaraRadera