fredag 18 november 2011

Julklappstips

Jag har några toppenbra julklappstips som borde stå på alla virk-, garn- och prylgalnas önskelistor.


Stora boken om virkning av Margaret Hubert. Full med olika mönster med snäckor, mucher och puffar, sicksackmönster, färgglada mönster och specialtekniker så som gaffelvirkning och kvastskaftsvirkning. Enligt mig är denna bok en värdig ersättare till den gamla Virkboken av Heidi Fuchs och Maria Netter (ICA Förlag) som numera inte går att få tag i. Finns stora färgglada bilder på virkningarna och diagram för alla mönster.
Kan man låta bli att falla för en bok med en fåtölj klädd med mormorsrutor på framsidan? Nej, det kan man inte... Garn, garn, garn av Susanna Zacke och Sania Hedengren är fylld med tokiga grejer som bara riktigt virkgalna kan få för sig. Att virka in glöggflaskan eller bag-in-boxen till exempel. Eller virkade julklappar i form av grytlappar eller babusjkor?




Denna bok har jag suktat efter länge - Detaljer hemma av Monika Huett och Ulf Huett Nilsson. Ögongodis i massor! Vad jag hört är att det inte är en typisk inredningsbok med tillrättalagda perfekta inredningar utan mer realistiska bilder med en frukosttallrik kvarglömd på bordet t.ex. Och så mycket fina saker som orginella människor samlat på sig.

Jag har ordnat det så fint och fiffigt för mig att jag kommer få alla tre härliga böcker av jultomten i år. :-D

1 kommentar:

  1. stora boken om virkning har jag, en bra och fin bok :)

    hittade just till din blogg, la till dig på bloglovin, alltid kul med nya bloggar att läsa :)

    SvaraRadera