onsdag 16 november 2011

Prickig börs, försök 1.

Här är min färdiga börs. Denna var en provex som jag gjorde till mig själv som jag prövade mig fram till med hjälp av det medföljande mönstret samt en tutorial som Lappeklipp gjort på att sy en börs.


Material: Yttertyg, band och metallbåge från Mrs Bao. Fodret är en av mina många retro tygprover från Vintage Sybehör.


Gjorde typ en miljon fel, men men, jag lär mig till nästa gång. Bland annat hade jag bara vliseline på yttertyget men tyckte det blev för sladdrigt och svårarbetat, borde ha på både foder och yttertyg. Sen fattade jag inte hur jag skulle sy nere vid själva "gångjärnet" nu fick jag råa kanter inuti börsen och ska det inte se ut. Gick på dem efteråt (efter att bilden är tagen) med nål och tråd och kastede över kanterna så det ser lite bättre ut nu. Borde även ha tagit med sicksacken två gånger över kanten där bågen ska sitta, så blir det lättare att trä i den.

Sen gjorde jag ju den självklara missen i att jag limmade i bågen och hade mig. Borde bara ha sytt fast den. Ska pröva det nästa gång men då tror jag att jag behöver lite plattvadd i, nu blev den lite för tunn.

Jaja, tills det blir julklappstider har jag väl fått kläm på det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar