fredag 30 mars 2012

Handledsvärmare med rosett.

Jag har virkat ett par handledsvärmare med rosett att matcha med mitt pannband. Det var mitt första frivirkade försök men de fyller sin funktion och jag gillar dem. Virkade i Novitas garn Puro och virknål 5 mm. Jag skriver ner mönstret här, obs, det är inte det bästa, mest testvirkade mönstret, och det passar min smala spinkhand, inte säkert att det passar din hand.





Muddarna virkade jag genom att virka stolpar i bakre maskbågen, kallas även resårvirkning.

Mudd; 9 lm + 3 lm, stolpe i 4:e maskan, fortsätt göra stolpar fram och tillbaka tills du har 11 rader. Sy ihop och fäst trådändarna.

Fortsätt virka ovanpå muddringen. Detta blir vänster värmare. Virka 2 lm och fortsätt virka 2 halvstolpar i varje liggande stolpe på mudden så att du har 22 hst om ringen.

Varv 2 - Virka hst, öka med 3 hst jämt fördelat om varvet = 25 hst.
Varv 3 - Virka hst, öka med 5 hst jämt fördelat om varvet = 30 hst. (denna ökning var onödig... men skriver ner den ändå).
Varv 4-6 - Enkla varv med 30 hst.
Varv 7 - Virka 6 hst, 4 lm, hoppa över 4 maskor, fortsätt med hst varvet ut.
Varv 8 - Virka hst, minska 5 jämt fördelat om varvet, virka 4 hst om lm-kedjan. Där ska tummen in.= 25 hst.
Varv 9 - Virka 10 sm, sedan 11 lm, hoppa över 11 maskor, sm varvet ut.
Varv 10 - Virka hst varvet runt, 11 hst runt lm-kedjan.
Varv 11-13 - 3 enkla varv.

Knut; 6 lm + 1 lm, fm fram och tillbaka 2 ggr.

Följ beskrivningen på All about Ami hur man veckar rosetten och syr på knuten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar