söndag 9 december 2012

Att beställa från dawanda

För ett tag sen fick jag nys om att det gamla trollmorstyget från Liandlo fanns att få tag i på en tysk sajt som heter dawanda. Har suktat länge efter det så jag var tvungen att slå till, fast jag inte visste så mycket om sidan och hur det fungerade. Hittade mycket annat som inte finns att få tag i Sverige längre. Bland annat riddare från Liandlo och Znoks bambisar och Gillriga Djur som tog slut på någon timme hos Znok.


Många undrar över dawanda, hur det fungerar att beställa därifrån osv. Det är ungefär som etsy eller tradera, en sajt med olika säljare som säljer handgjorda saker samt material. Såhär ser det ut. 


Man måste registrera sig för att kontakta säljare och köpa, det är gratis att registrera sig. Det är lite klurigt att  hitta tyger då de inte heter samma som i Sverige, det hjälper alltså inte att söka på rödluvan för då får man inte upp något. Men pröva sök på jersey znok eller på översättningen av den svenska benämningen exempelvis red riding jersey och se vad som kommer upp. Får du alldeles för många träffar kan man klicka på "supplies" i kolumnen till vänster och är det fortfarande för många träffar kan man gå vidare och välja t.ex. "patterned fabric" eller "trims & ribbons" om det är det man är intresserad av. 


När du hittat ett tyg du är intresserad av (undre bilden) ser du också namnet på säljaren ovanför stora bilden (i detta fall spicy kids), där kan man klicka för att komma till säljaren "affär". Står även pris, man beställer i 0,5 m men priset är angivet även i meter. Någon rad under står det "Availability: 2x" alltså finns det 2 st 0,5 meters bitar. Oftast har de mer, då får man skriva det sen när man har beställt, hur mycket man vill ha. Eller så kan man skicka en fråga till säljaren, det kan man göra på samma sida om man scrollar ner och är inloggad. 


Det är också viktigt att kolla vilka betalningsalternativ säljaren accepterar. Banköverföring till Tyskland kan vara dyrt. Jag föredrar paypal själv men inte alla accepterar det. Samt kolla frakten, klicka på "other contries" så får du en hum om vad frakten kan landa på men jag rekommenderar att skriva till säljaren och fråga. Det är även bra att, precis som på Tradera, kolla säljarens feedback "rating". 

Som ett exempel så fick jag betala 9,90 euro i frakt för 4 m jersey från en säljare. Den beställningen delade jag med en annan tjej så frakten blev ungefär normalfrakt inom Sverige. Men en annan säljare tog 15,50 i frakt för 3 m jersey. 

Lycka till! 


2 kommentarer:

  1. Hej! Tusen tack för den fina beskrivningen! Jag hittar flera tyg jag sökte och med din hjälp gick det att beställa::)). Dock hittade jag inte det jag främst var ute efter - trollmorstyget! Jag undrar om du ev vill sälja en mindre bit av det du fick tag på. Gärna 1m men är öppen för alla förslag! Hälsar Johanna.stockholm@hotmail.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Glad att någon haft nytta av den. Jag fick tag i mindre än vad jag hade tänkt så jag håller hårt i det tyvärr. Frågan är om jag någonsin kommer vilja använda upp det. ;-)

      Radera