tisdag 5 februari 2013

Ripplestart.

Jag har fallit som en fura för Lucys ripplar på Attic24. Hon skriver så himla inspirerande också så man sitter ju bara där med hakan i knät och drömmer om ripplar... 


Jag har velat länge och väl om vilket garn jag vill virka i. Det är ju ett stort projekt så det är ett stort beslut. Bomull, ull eller acryl.. Tungt, mot lätt, mot konstgjort, mot tvättbart, mot färger, mot pris.. Landade tillslut på  100 % ull, superwashbehandlat, med fina färger att välja mellan - Svarta Fårets Ulrika.

Uppifrån och ner, vänster till höger.

Mörkgrön nr 84.
Ljusgrön nr 91.
Orange nr 38.
Röd nr 45.
Cerise nr 44.
Mörklila nr 64.
Ljuslila nr 61.
Gul nr 31.
Rosa nr 42.
Blå nr 70.

Sen kommer det komma några nya blåa, en fin turkos och en fin ljusblå som jag vill komplettera med, nr  89 och 90. Såg några färger till som inte fanns i affären där jag handlade så har beställt några nystan 43, 73, 88.

Virkar gör jag med virknål 4 mm. Men höreni, har ni några favoritnålar? Jag köpte svarta fårets virknål nu, men jag tycker den var så spetsig på toppen att det är lätt att garnet delar sig. Stor skillnad på nålar och nålar tycker jag. Har en stor nål också i 8 mm i bambu eller trä som är en dröm att virka med och som bara blir bättre och bättre ju mer man virkar med den, köpte en till i trä i 10 mm men den var mycket sämre, alldeles kantig och dan.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar